torsdag 4 augusti 2011

Marängsmörkräm

Om jag spacklar en tårta med smörkräm använder jag marängsmörkräm.
Tycker den är lite fluffigare och godare än vanlig smörkräm.
Men den är också lite besvärligare att göra, men den är värd allt slit!
Då den går att frysa kan man passa på och göra en dubbel sats när man ändå är i farten.


Se till att vispa vitorna och sockret till en riktigt tjock härlig konsistens.


Den färdiga smörkrämen!


Marängsmörkräm 

 12 spritsade, mellanstora cupcakes eller en spacklad tårta

2 äggvitor
1, 3/4 dl socker
saft från ½ citron
200 g smör
2-3 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker

Ta ut smöret i rumstemperatur (så att det blir mjukt och följsamt när du sedan ska vispa det). 
Häll upp varmt vatten till cirka hälften eller 3/4 i en kastrull och sätt på spisen på medelhög-hög värme. Blanda äggvitorna, sockret och saften från citronen i en rostfri skål och vispa kraftigt över vattenbad. Marängen ska tjockna och bli hård - så hård att skålen ska kunna hållas upp och ner utan att marängen rör sig ur fläcken! (Detta moment brukar ta cirka 5-6 minuter). 
Om man har en hushållstermometer ska temperaturen i marängen nå cirka 65 grader.
När detta moment är klart, ta bort skålen från vattenbadet och fortsätt vispa under hög hastighet tills marängen har kallnat. (Detta moment kan ta uppemot 8-10 minuter, så kör gärna i en hushållsassistent om du har en). 
Tillsätt lite smör åt gången, då och då. 
När marängmsmörkrämen har svalnat och är slät, tillsätt vaniljsocker och florsocker. 
Vill du att marängsmörkrämen ska smaka sötare, tillsätt mer florsocker.


Smaksätt gärna marängsmörkrämen med någon essens.
Det går också jättebra att använda marängsmörkrämen till att spackla tårtor med. 
Denna smörkräm kan man också frysa utan problem.

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde denna kräm men det bara föll ihop o blev inte alls så fluffigt som på bilden. Kan jag ha tillsatt smöret för fort innan marängen svalnat eller vad tror du?
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag har såklart också misslyckats med denna på samma vis som du. Kanske kan det bero på smöret, man måste vispa tills man är döless på vattenbadet och sen vispa lika mkt utan vattenbad, men helt ärligt vet jag inte vad som gör att man misslyckas men jag kan tänka mig att det har nåt med marängen och värmen/kylan att göra... Bättre lycka nästa gång =)

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde denna krämen idag, typ som det är beskrivet, men brist på "riktiga" skålar som man kan ha på värmen hade jag en tallrik en stund, men tålamodet trytade, men körde på, o när jag la i de första 5 smörbitarna föll allt :/så stänge av vispen o gick o tog luft, o tänkte att jag kör på ändå, o då gick det! nu har jag en färdig maräng smörkräm som jag snart ska toppa mina cupcakes med :D

    SvaraRadera